За основу при випуску малолітражного з п'ятимісцевим кузовом «ВАЗ-2101» був узятий «ФІАТ-124». Потужність чотирициліндрового двигуна складала 60 л. з., максимальна швидкість - 140 км/ч. «Жигулі» замислювалися як народний автомобіль, який при порівняно невисокій ціні міг би наситити «ненаситний» радянський ринок. Але конструктори і заводські інженери і механіки надалі зіткнулися з масою проблем, які перешкодили ефективно вирішувати поставлені задачі. Відразу ж довелося відмовитися від думки про доступність автомобіля для пересічної людини. З кожною новою моделлю ціна на «Жигулі» значно росла.
Проте завдання насичення ринку якоюсь мірою вирішувалося, оскільки товар «Ваза» зовсім не залежувався (в кінці 70-х років з'явилися «Жигулі» з кузовом «універсал»). Крім того в 1977 з'явилася нова повноприводна модель «Нива» - ВАЗ-2121. Проте процес удосконалення «Жигулів», а потім в 80-і роки експортного варіанту «Ладу» ніколи не припинявся. За радянський період існування був освоєний випуск дев'яти моделей, серед яких найпопулярнішими стали, окрім першої, шоста і з провідними передніми колесами дев'ята моделі («шестірка» випускається до цих пір, її поступове заміщення «десяткою» почалося в 1997).
ВАЗ-2102 - пятідверний класичний універсал першого сімейства, із задніми дверима, що відкривалися вгору, випускався в 1972-1986 роках. Свого часу він заслужено отримав славу "кращого друга" радянського дачника, яка з часом перейшла на його наступника в особі ВАЗ-2104.
В 1972 році АВТОВАЗ запустив у виробництво могутнішу версію "Жигулів" - ВАЗ-2103, яка багатьма сприймалася як абсолютно нова, могутніша і комфортабельніша модель. Природно, для абсолютної більшості населення - набагато престижніша і дорожча. На ділі це була лише модифікація "Люкс", повністю відповідна FIAT 124 Speciale 1968 року, конструкцію якої переробили аналогічно тому, як базовий FIAT 124 перетворився на ВАЗ-2101. Освоєння її виробництва передбачалося угодою з концерном FIAT декілька пізніше за базові моделі, а для її комплектації передбачався 1,5-літровий двигун моделі 2103 потужністю 77 л.с.
Коли в 1976 році на заводі в Тольятті освоїли виробництво моделі ВАЗ-2106, яка була перероблена для вітчизняних умов експлуатації з RAT 124 Speciale зразка 1972 року, ніхто не міг і припустити, що саме вона стане найпопулярнішою і масовішою продукцією Волжського автозаводу.
Усюдихід "Нива" (ВАЗ 2121/2123/21213/2131) викликав сенсацію на світовому ринку в кінці 1970-х - початку 1980-х років. Тоді цей автомобіль зазнавав труднощі із збутом на вітчизняному ринку. І це при вічному дефіциті легкових автомобілів в колишньому Союзі. У 1980 автомобілю "ВАЗ-2121" присуджена золота медаль 53-го Міжнародного ярмарку в Познані.
Як колись "шестерка"- вважалася престижнішою, ніж ВАЗ-2103, так і ВАЗ-2107("сімка"), що випускається з 1982 року, в порівнянні з "п'ятіркою" була ексклюзивом в собі.
З кінця 1984 року п'ятимісцевий універсал ВАЗ-2104 класичної компоновки, що відноситься до другого покоління "класики", змінив на конвейєрі універсал "першого" ПОКОЛЕНІЯ-ВАЗ-2102, але ще рік їх випускали разом.
що З'явилася публіці в кінці 1984 року клиновидна "Самара" з трьохдверним кузовом хетчбек стала воістину епохальною подією не тільки для Волжського автозаводу, але і для вітчизняних автоаматорів. Модель ВАЗ-2108 Супутник / Lada Samara поклала початок масовому випуску в країні передньопривідних легкових автомобілів.
В 1987 колектив Волжського автомобільного заводу удостоєний призу "Золотий Меркурій" за великий внесок у розвиток виробництва і міжнародної співпраці. Ця престижна нагорода присуджена Вазу утретє.
На відміну від свого одноплемінника "вісімки" ВАЗ-2109 Супутник / Lada Samara, який почали продавати з 1987 року, розглядається як "солідніша" машина для сімейної людини - позначаєт